Sosyal Bilgiler Dostları - 8. Sınıf TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük “Rotamız Milli Beraberlik, Parolamız Tam Bağımsızlık” etkinliği
Öğretmen Akademisi Vakfı’nın GÜZ DÖNEMİ (2011–2012) eKampüs internet sitesi üzerinden Sayın Yusuf Ziya GÜLDERE’nin verdiği Sosyal Bilgiler dersini almaktayım. Bu ders doğrultusunda; Yasemin ERDİNÇ ve Ela TOPÇU öğretmenlerimle beraber “Rotamız Milli Beraberlik, Parolamız Tam Bağımsızlık” etkinliğini planladık. Etkinliğimizin temelini Yasemin öğretmenimizin yaratıcı zekâsı atmıştır. Biz bu sağlam temel üzerine Ela öğretmenimle birlikte birkaç kat atma şansı bulduk. Etkinliğimizi geliştirirken çevre şartları, okul imkânları, sınıf düzeyleri gibi ihtimalleri düşünerek, çok boyutlu olarak tasarladık. Planladığımız etkinliği sınıfımda uyguladım Yorumlarınızla bu etkinliğe katkılarınızı bekliyorum. Şimdiden teşekkürler…
ÖĞRETMEN AKADEMİSİ VAKFI
SOSYAL BİLGİLER DERSİ
"Rotamız Milli Beraberlik, Parolamız Tam Bağımsızlık"
Hazırlayanlar: Yasemin Erdinç /Ahmet Gündüz / Ela Topçu
Ders: T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük
Kazanım: Mustafa Kemal'in Millî Mücadele'nin hazırlık döneminde yaptığı çalışmalan millî bilincin uyandırılması, millî birlik ve beraberliğin sağlanması açısından değerlendirir.
Süre: 80 dk.
İŞLENİŞ:
I- Merak Uyandırma
1. İhtimal: Bir ipe mandallarla kâğıtlar asılır. Kâğıtlarda İstanbul, Bandırma Vapuru, Samsun, Havza, Amasya-Amasya Genelgesi-Erzurum-Erzurum Kongresi- Sivas-Sivas Kongresi, Amasya Görüşmeleri – Ankara yazılmıştır. Sınıfa girince bu ip tahtanın olduğu tarafa bir uçtan bir uca asılır. Öğrencilere “bu ipi buraya niçin asmış olabilirim?” sorusu yöneltilir. Gelen cevaplardan sonra bu derste M. Kemal’in Milli Mücadele’yi başlattığı sürecin işleneceği belirtilir.
2. İhtimal: Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsun’dan Ankara’ya kadar yaptığı yolculuğunun rotasını gösteren slâyt, gençlik marşı eşliğinde izletilir. Öğrencilere “bu slâyttan edindiğiniz izlenimler nelerdir?” sorusu yöneltilir. Gelen cevaplardan sonra bu derste M. Kemal’in Milli Mücadele’yi başlattığı sürecin işleneceği belirtilir.
II- İlgiyi Odaklama
1. İhtimal : Konu ile ilgili kısa bir video izletilir.
2. İhtimal: Bandırma Vapuru veya Mondros sonrası ülkenin durumu ve M. Kemal’in Samsun’a çıkışı ile ilgili bir şiir müzik eşliğinde okutulabilir.
Daha sonra Nutuk’tan “Benim Kararım” başlıklı bölüm okutulur veya slayt izletilir. (Arka planda Mondros’a göre işgal edilen yerler haritası olabilir)
“Efendiler,…. Osmanlı ülkeleri bütün bütüne parçalanmıştı. Ortada bir avuç Türkün barındığı bir ata yurdu kalmıştı. Son sorun, bunun da paylaşılmasını sağlamak için uğraşılmaktan başka bir şey değildi. Osmanlı Devleti, onun bağımsızlığı, padişah, halife, hükûmet, bunların hepsi anlamını yitirmiş birtakım anlamsız sözlerdi. Neyin ve kimin dokunulmazlığı için kimden ve ne gibi yardım istemek düşünülüyordu? Öyleyse sağlam ve gerçek karar ne olabilirdi? Efendiler, bu durum karşısında bir tek karar vardı. O da ulus egemenliğine dayanan, tam bağımsız yeni bir Türk devleti kurmak. İşte, daha İstanbul'dan çıkmadan önce düşündüğümüz ve Samsun'da Anadolu topraklarına ayak basar basmaz uygulamaya başladığımız karar, bu karar olmuştur. ”
III- Öğrenme Deneyimi:
1. İhtimal: Ayrıl-Birleş (Jig-Saw) yöntemi ile genelgeler ve kongrelerle ilgili çalışma yapılır.
2. İhtimal: İmkân varsa öğrenciler bilgisayar laboratuarında araştırmayı kendileri de yapabilirler. Dört gruba ayrılırlar ve her öğrenci konusu ile ilgili wikipedia sitesinde araştırma yapar. Özet çıkarır.
Ayrıl Birleş Yöntemi: ( Jig-Saw)
Öğrenciler dörder kişilik guruplara ayrılır. Her grup kendisine bir isim verir. Her öğrenciye 1– 4 arası bir sayı verilir.
Gruptaki her öğrenciye aşağıdaki konuları içeren metinler hazırlanmış olarak verilir.
1 numaralı öğrenci: Samsun’a çıkış ve Havza Genelgesi
2 numaralı öğrenci: Amasya Genelgesi
3 numaralı öğrenci: Erzurum Kongresi
4 numaralı öğrenci: Sivas Kongresi ve Amasya Görüşmeleri
Öğrencilere birazdan bu gruplarından ayrılacaklarını ve kendileri ile aynı numaraya sahip arkadaşlarıyla aynı masaya oturarak konularında uzmanlaşacakları daha sonra da kendi masalarına dönerek uzmanlaştıkları konuyu arkadaşlarına sunacakları açıklanır. Yönergenin ardından aynı numaralı öğrenciler aynı masaya oturur.Her öğrenci bireysel olarak 5 dk. boyunca konuya çalışır.Daha sonra her grup kendi içinde tartışarak konuları ile ilgili önemli noktaları belirlerler. (10 dk) Buna harita eklenebilir. Her grup haritada kendi çalıştığı ili dilsiz haritada gösterir.
Daha sonra öğrenciler ilk gruplarına dönerler. Her öğrenci 3 – 4 dakika olmak üzere kendi konusunu arkadaşlarına anlatır. Bunu yaparken 1 – 4 sıralaması izlenir,
Haritada ok işaretleriyle M. Kemal’in izlediği rota belirlenir.
Gönüllü bir grup konuyu sınıfa sunar, Genelge ve Kongre kararları tartışılır.
IV- Deneyimin Paylaşımı:
1. İhtimal: Öğrencilere “M. Kemal, neden Samsun’a çıktı?”, “Mustafa Kemal kurtuluş rotasında nerelere uğramıştır?”, “Mustafa Kemal’in işgaller karşısında kararı nedir?” soruları yöneltilir. Gelen yanıtlar büyük bir kâğıda yazılıp sınıfa asılır.
2. İhtimal: Her gruba kâğıtlar dağıtılır. Gruplar kendilerine konuyla ilgili bir isim verirler 15 -20 dakika içinde Mustafa Kemal’in Milli Mücadele’de izlediği yolu (Samsun-Amasya, Erzurum, Sivas) ve bu süreçte yaşananları, alınan kararları, bu kararların önemini anlatan bir ürün ( hikâye, şiir, afiş, poster vb). hazırlamaları istenir. Öğrenciler çalışmalarını hazırladıktan sonra her grup sunumunu gerçekleştirir.
3. İhtimal: Tüm öğrencilere önceden hazırlanmış çalışma kâğıtları ve kavram haritaları dağıtılarak gerekli yerleri doldurmaları istenir.
4. İhtimal: Zoom Oyunu oynanır. Öğrencilerden ayağa kalkarak, çember şeklinde toplanmaları istenir. Öğrencilere ellerinde bir enerji topu olduğunu hayal etmelerini söylenir. Bu enerji topunu akış yönünde “zoom” sözcüğünü kullanarak yanındaki arkadaşına iletmesini istenir. Aşağıdaki açıklama yapılır: “Elimde öğrendiğimiz konularla ilgili bazı bilgilerin yazılı olduğu kartlar var. Siz enerji topunu elden ele geçirirken ben bu kartlardan bir tanesini size okuyacağım. Adını söylediğim arkadaşımız okuduğum bilginin yanlış olduğunu düşünüyorsa enerji topunu geldiği yönün tersinde duran arkadaşına vererek akışı sürdürecek. Okuduğum bilginin doğru olduğunu düşünüyorsa aynı yönde ilerlemeye devam edecek.”
5. İhtimal: . Gruplardan her birinin bir gazete veya dergi çıkarması istenir. Öncelikle gazete ve dergilerine isim koymaları gerektiği söylenir. Her gruba bugünkü konularla ilgili “siz o gün bir gazeteci olsaydınız bu olayları gazetenizde veya derginizde nasıl anlatırdınız?” denilerek Performans Görevi verilir. Çıkarılan dergi veya gazeteler okul ve sınıf panolarında sergilenir.
DEĞERLENDİRME: Öğrencilere akran değerlendirme formları dağıtıldı.
Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...